De procedure

Wij lopen met u de volgende stappen door bij het aanmeten van een gehoorapparaat zodat u het beste hoortoestel krijgt dat bij u past.

Stap 1

Hoortest

Als u twijfelt aan uw gehoor kunt u bij ons in de winkel een hoortest laten doen. Deze hoortest is gratis en vrijblijvend.

Vanaf 1 januari 2011 zijn wij een zo genoemde triage audicien. Dit betekent dat wij alle nodige deskundigheid in huis hebben om goed te kunnen beoordelen of u een hoortoestel nodig heeft. Afhankelijk van waar u verzekerd bent hoeft u dus niet meer naar de KNO-arts voor een hoortoestelvoorschrift.

Draagt u reeds een hoortoestel dan kunt u direct bij ons terecht voor het aanschaffen van een nieuw hoortoestel. U heeft dan geen voorschrift nodig van een KNO-arts.

Stap 2

Intakegesprek

Vervolgens maken wij met u een afspraak voor een intakegesprek. In dit gesprek bespreken wij uw ervaringen en verwachtingen van hoortoestellen. We bespreken welk hoortoestel geschikt is voor uw gehoorverlies. Indien nodig maken we afdrukken van uw oren voor een op maat gemaakt oorschaaltje of oorstukje.

Stap 3

Aanpassingen

Na 1 à 2 weken komt u terug bij ons in de winkel voor de aanpassing van het hoortoestel. U gaat het hoortoestel nu daadwerkelijk uitproberen. De audicien stelt het hoortoestel in, afgestemd op uw gehoorverlies. Hij legt uit hoe het toestel functioneert en waar u op moet letten. Vervolgens gaat u de proefperiode in.

Stap 4

Proefperiode

U krijgt de hoortoestellen mee naar huis om ze elke dag uit te proberen. Belangrijk is dat u de hoortoestellen elke dag, de hele dag draagt, zodat uw hersenen optimaal de gelegenheid krijgen om te wennen aan het geluid. Na een week komt u terug en stellen wij aan de hand van uw bevindingen het hoortoestel bij.

Stap 5

Afronding

Na een succesvolle proefperiode gaan we over tot de afronding. Wij dienen de nota bij uw zorgverzekeraar in voor het bedrag wat u vergoedt krijgt vanuit de basisverzekering. U krijgt van ons een rekening voor de eventuele meerkosten. Indien u aanvullend verzekerd bent moet u zelf deze nota indienen bij uw zorgverzekeraar om het bedrag vanuit uw aanvullende verzekering vergoed te krijgen.

Let op! Bij de meeste zorgverzekeraars verloopt de afronding op de hierboven beschreven manier. Er zijn echter zorgverzekeraars die een andere manier van declareren hanteren. Uw audicien zal u hierover informeren.

Stap 6

Nazorg

Regelmatige controle van uw oor en hoortoestel is noodzakelijk. Daarom adviseren wij u om één keer per jaar een afspraak te maken voor een controle van uw oor en het hoortoestel. Indien nodig kunt u ons natuurlijk eerder bellen voor een afspraak. Wacht niet te lang want wij streven naar een tevreden cliënt en willen niet dat uw hoortoestel in de kast beland.

Verlies of diefstal

Wanneer u een hoortoestel aanschaft is deze niet verzekerd tegen verlies of diefstal. Hier kunt u een aparte verzekering voor afsluiten. Wij hebben in de winkel voor u formulieren liggen voor het aanvragen van een hoortoestelverzekering.